Vinterklarøring af din Honda CX

Vinterklargøring af din Honda CX

November måned er for de fleste ensbetydende med, at MC’en skal inderst i garagen. I denne artikel kan du læse lidt om, hvordan du kan klargøre MC’en til hvilepausen

Af Erik F (arkiv-artikel)

Det har altid været – og er fortsat god latin – at sørge for en ordentlig vinterklargøring. Så kan du også bedre komme tidligt fra start, når foråret melder sin ankomst.

Vinterklargøringen bør omfatte, at du tapper den gamle olie af, udskifter oliefilteret samt kommer ny olie på.

Afmonterer luftfilteret og giv det en omgang med trykluft så den bliver pustet ren for støv.

Afmonterer tændrørene og kom en lille sjat olie ned gennem tændrørshullet. Tørn derefter motoren med dødmands-knappen sat på OFF.

Monter herefter tændrørene igen.

Olieskift

Efterse alle de forkromede dele. Evt. rustangreb poleres væk og herefter tågesprøjter du delene over med WD40 – så er de forchromede dele godt beskyttet mod yderligere angreb i vinterens løb.

Tjek dine kabler – koblings-, gas-, choker- og returkablet – er de fortsat i god kondition? Er du i tvivl så få dem skiftet nu – vent ikke til forårets komme. Det er ærgerligt at se kammeraterne køre af sted, fordi du troede, at dine kabler var gode nok!

Bremsevæske er ofte noget mange overser. Mange skifter slet ikke denne vitale væske, men efterfylder kun, når der er behov. Man bør i egen interesse skifte denne væske ud hvert 2. år – samtidig bliver man også dus med at udlufte sine bremser, hvortil man bl.a. hos Biltema, Harald Nyborg og T. Hansen for få kroner kan købe et udluftningsværktøj, som gør det hele til en leg at udlufte bremser.

Det dér med dækkene – lufttrykket – sørg for at der er korrekt lufttryk i begge dæk.

Batteriet – kan man koble op til en vedligeholdelseslader – f.eks CETEK – der automatisk (hvis tændt) selv sørger for, igennem hele vinteren at dit batteri bliver holdt i bedste kondition. Dog er der ikke noget der holder evigt, så måske skal du have batteriet udskiftet.

Olien

Mange har glædeligvis, for motorolieproducenterne, forskellig opfattelse af hvilken olie der er bedst til sin MC.

Nogle producenter ligefrem reklamerer med at kendte motorsportskørere anvender en bestemt type olie og forhandlere af samme fabrikat motorolie, går ikke af vejen for at fremhæve et bestemt produkt som værende det bedste, men i den anførte sammenhænge – helt proportionsløst og dermed direkte en klar vildledning af MC ejerne, idet motorolie anvendt til biler og til racerbiler, overhovedet ikke er anvendelig til vore MC´er osv.

Disse lovprisninger af forskellige fabrikater motorolier tror jeg, at vi alle kan gennemskue som værende store PR STUNTS – når man som firma er leverandør af motorolier til et racerteam i Formel 1 – er det naturligt at man gør alt for at fremme sit produkt – på dansk hedder det MARKEDSFØRING – som kun har et formål – at få dig til at købe et bestemt produkt.

I egenskab af at have været rally-kører i Austin Mini Cooper – hvor jeg kørte i forskellige sponsorteams – bl.a. for Team Castrol – benyttede jeg selvfølgelig Castrol’s motorolier, og senere i andre teams skulle jeg benytte DUCKHAMS motorolier – bilen var ligeglad og kørte som en drøm.

Det har ingen betydning, hvilken motorolie du køber til din MC – blot den overholder specifikationer, der er anført i API samt svarer til de kørselskrav, du stiller til din MC – og specielt kørselskravene (læs belastning af motorydelsen), har stor betydning for dit valg af en motorolies egenskaber.

BLIV KLOGERE på oliespecifikationerne – og hvad det kan betyde for netop din MC.

Mange oliefabrikanter leverer en såkaldt semi-syntetisk eller halv-syntetisk motorolie. Der er her tale om olier, hvor baseolien er en blanding af de almindelige mineralske olier og de syntetiske olier. Der er dog ikke nødvendigvis tale om halvt af hver.

De såkaldte hydrogenkrakkede olier har udgangspunkt i de mineralske olier, og der er her tale om, at man ved yderligere raffinering efter en speciel proces når frem til en høj-kvalitets baseolie. Den tangerer de egenskaber, man ellers kun kan opnå med de syntetiske olier, blandt andet med et højt viskositetsindeks (over 135), lav fordampning og god shear-stabilitet.

Belastning og driftstemperatur

Olie er, som tidligere nævnt, ved afkøling tykkere og ved opvarmning tyndere. Et godt smøremiddel beholder en konstant viskositet under forskellige temperaturer og anvendelsesforhold i en længere periode.

Driftstemperaturen er den altafgørende parameter for valget af olietype. Det optimale som mc-kører vil være at have et olietermometer monteret, så man kan holde øje med oliens temperatur.

Ved almindelig kørsel ligger driftstemperaturen på olien normalt mellem ca. 80-120°C, og her vil en normal god mineralsk eller del-syntetisk motorolie gøre god fyldest.

Belaster man motoren vedvarende hårdt, eksempelvis på bane, ved bjergkørsel eller ved langsom kørsel med ringe fartvindskøling, kan det få driftstemperaturen til at stige. Her vil en fuldsyntetisk olie være at anbefale, da dens evne til konstant at klare høje temperaturer er bedre.

Ved kørsel om vinteren i temperaturer lavere end -10°C anbefales en fuldsyntetisk olie, da dens flydeegenskaber ved lave temperaturer er langt bedre.

Kinematisk viskositet og driftstemperatur

Kinematisk viskositet er et udtryk for en væskes modstand mod at flyde. Altså hvor let eller svært en olie flyder ved en given temperatur. Den måles ved forskellige driftstemperaturer og måles i enheden centistokke (cSt).

Ved en almindelig driftstemperatur ved 100°C ligger de fleste motorer på et niveau omkring 18 cSt, men i en halv-varm tilstand ved cirka 40°C, er der stor forskel på, hvor let eller svært olien flyder.

Opvarmningsfasen er kritisk, da olien ikke så hurtigt løber ud til oliepumpen og smørestederne, og derfor gælder det om at holde omdrejningerne på et moderat niveau.

Får motoren for mange omdrejninger i kold tilstand, risikerer man i værste fald rivning eller havari.

Specielle olier for mc

En motorolie er resultatet af en række kompromisser. Forholdene i en motorcykelmotor er på flere områder anderledes end i en bilmotor.

En motorcykelolie skal ud over motoren samtidig ofte anvendes som smøring for gearkasse og kobling. Da den desuden i mindre grad vil blive anvendt i frostvejr, har producenten mulighed for at tilgodese olien for netop disse ting. Der kan blandt andet være tale om at tilsætte additiver, der forbedrer koblingsfunktionen.

Du kan blive meget klogere på motorolie ved at tjekke dette link: www.topfyn.dk – vælg menupunktet “Motorolie”.

Artiklen har tidligere været bragt i CX Nyt nr. 3, 2015

 

Facebook kommentarer

Comments are closed.