Honda CX500 findes både som en droslet udgave og en “normal” 37 kW udgave. Også CX650 modeller findes som droslede modeller
Af Peter Thisted
Der er flere måder at finde ud af, om man er den glade indehaver af en droslet udgave.
- Forrør: Her kan der på en droslet udgave være påstemplet antal kW lige før mellempotten
- Karburator: Også her kan det være påstemplet – her 20 kW

Står der ingenting nogen af stederne, så kan man tage et kig ned øverst ved cylinderudgangen i forrørene. Er der tale om en droslet model, så vil der være en indsnævring, således hullet kun er 15 mm – mod normalt 30 mm hul.

En drosling har ikke nogen indvirkning på Honda CX’ accellerations-evne, men den bevirker, at motoren ikke er til at drive over 6.500 omdr., hvilket svarer til omkring 135 km/t i højeste gear.
Ændring af droslingen
Ønsker du at ændre droslingen til den fulde version = 37 kW/50 HK – består dette i to ting, der nødvendigvis skal ændres:
- Plomberingen i forrøret skal opbores til 30 mm hul – alternativt køb af nye forrør
- Hoveddysen i begge karburatorer skal ændres fra 112/110 til 78
- Sekundærdysen skal ændres fra 100/110 til 112
Tomgangsdysen skal være størrelse 45.
CX650
Standard dyserne er ifølge Haynes følgende:
Hoveddyse:
CX650 E-D og GL650 D2-E er: 72
Alle øvrige modeller: 78
Sekundær dyse:
CX650: 120
Alle øvrige modeller: 118
Tomgangsdyse, samtlige modeller: 45
Informationer om droslingen på CX650 kan findes her:
http://www.honda.de/motorcycles/service … 50ccm.html
Scrol ned til CX650 og du kan vælge hhv. RC11 og RC12. Det samme gælder for CX500, der også kan findes her:
http://www.honda.de/motorcycles/service … 50ccm.html
Hvis I scroller lidt længere ned, vil I også kunne finde fabrikkens droslingsanvisninger for hhv. GL650 og GL500.
Alle Honda’s motorcykler solgt i Tyskland kan findes på siden, hvis I starter her:
http://www.honda.de/motorcycles/service … rsion.html
Er du medlem af Honda CX Club Danmark, så vil du på klubbens forum kunne finde flere oplysninger om dette emne.