CX 500 C

RVS behandling af motor

En ældre artikel fra CX-nyt, der beskriver nogle erfaringer med at RVS-behandle en motor

Af Thomas Krebs. Tidligere bragt i CX-Nyt.

Min dejlige Honda Shadow VT1100C kørte og kørte uden de store problemer, indtil en dag, hvor den begyndte at lyde, som om der kørte løse skruer med i motoren.

Jeg kontaktede forskellige i Honda Shadow Klubben, og jeg fik at vide at “det er nok ventilløfterne, evt. gearkassen eller andre dele”. Puha, sådan en motor har jeg ikke haft i hånden endnu, siden jeg har solgt min CX’er.

Nu var det sommer og dejligt vejr, hvor jeg kørte meget rundt til træf. Maribo-klubben havde et fantastisk træf, hvor jeg ligeledes kom med mit telt, sovepose og godt humør. Da jeg kom på min Shadow, så begyndte folk at spørge mig, om jeg kørte på en græsslåmaskine, fordi sådan lød den. Vel, jeg fik mange råd om, hvordan man kunne reparere motoren, hvor jeg skulle købe reservedele og hvad jeg ellers skulle.

Da jeg kom hjem, så ringede jeg til en, der havde større erfaring med motoren. Han sagde kun en ting: RVS behandling.

Jeg skyndte mig at bestille en dobbelt omgang og behandlede min Shadow, ved simpelthen bare at hælde blandingen i min motor i henhold til vejledningen. Så skulle kværnen køres til, hvor jeg kørte forsigtigt med mange gearskift over flere gange, indtil jeg nåede 400 kørte kilometer.

Da jeg så kom på et andet træf, hvor jeg mødte de samme mennesker, så fik jeg stillet spørgsmålet, om jeg havde totalrenoveret min motor og hvad jeg måtte betale for det? Min motor lød som smør, min kværn kørte meget bedre, den startede med det samme, gearskiftet var nemmere og der var mange flere kræfter i den. Mit svar var enkelt: RVS behandling.

Siden det har jeg anbefalet behandlingen til flere med samme gode resultat.

RVS kan nemt tilsættes olien gennem oliepåfyldningsåbningen, uden at adskille motoren. Magnesiumsulfatet i RVS midlet sætter sig som en hård glasagtig overflade alle de steder, hvor der kan opstå slør. Dermed sænkes friktionen væsentligt og kompressionen i cylindrene kommer op på fabrikkens originale værdier, samt udligner forskelle i de to cylindre.

Til CX’erne, som typisk har kørt over 40.000 km, anbefales en dobbelt behandling.

Den første behandling gennemføres med olien og oliefiltret som findes på motoren (skal dog ikke være alt for gammel). Motoren skal herefter køres til i 400 km med jævn kørsel, uden kraftige acceleration og hyppig gearskifte. Du kan sagtens køre afstanden over flere dage.

Når motoren er kørt til, så skal olie og oliefilter skiftes, hvorefter den anden behandling gennemføres.

Den første behandling lægger et jævnt lag i hele motoren. Den anden behandling reparerer kraftigere ujævnheder og større slør.

RVS laget holder i op til 100.000 km, og der skal ikke foretages yderligere. Naturligvis kan RVS ikke oprette defekte stempelringe, en slidt knastkæde eller skadede tandhjul i gearkassen. Men det er de eneste begrænsninger ved anvendelsen af RVS.

Behandlingen med RVS skader ikke koblingen, da materialet ikke sætter sig på koblingsplader som andre produkter, for eksempel med Teflon.

RVS behandlingen virker naturligvis også på biler og er godkendt af TÜV.

Skal man give kardanklumpen en omgang, så bruger man RVS T3 produktet, der sænker friktionen i gearet og dermed øges holdbarheden.

I kan læse mere på www.tekcoach.dk/ame

Så sloganet hos mig er nu –

”Få nyt liv i din CX motor!”

LÆS MERE OM RVS HER

 

Facebook kommentarer
Del gerne hvor du ønsker

Comments are closed.