hvilken Motorolie skal man vælge

Valg af motorolie til din CX’er

Hvilken olie skal man hælde på sin CX’er? Det er jo ikke helt ligegyldigt, hvad man hælder i halsen på sådan en ældre dame …

Af Per Birck, tidligere bragt i CX Nyt nr. 3/2010

Mange spørger mig om valg af motorolie. Jeg vil ikke her gå ind i en længere forklaring vedrørende de forskellige olietyper, det er et stort emne, og vi skal huske, at vi kører rundt på en motorcykel, som var bygget længe før der blev anvendt syntetiske smøremidler!

Alle de olier du kan købe i dag, har en bedre specifikation end de der var tilgængelig i 1978, da den første CX’er blev solgt. Jeg vil dog fortælle, at brugen af fuldsyntetisk olie, beregnet til biler, ikke er et noget godt valg til motorcykler.

Våd kobling

Dette skyldes, at motorcyklen, i modsætning til bilen, har en såkaldt våd kobling. Det vil sige, at koblingen ligger inde i motoren i et oliebad. Og endda i samme olie som smører resten af motoren samt gearkassen.

De fleste biler har en tør kobling, og den ligger ikke i olie. Til en våd kobling er fuld syntetisk motorolie simpelthen for effektiv, og den forårsager, at koblingen fedter under acceleration eller ved belastning.

Man kan så købe specielle, og oftest ret dyre, fuldsyntetiske olier til motorcykler, som er tilsat friktions-additiver, således at de smører knapt så godt! Men så har jeg altså svært at se gevinsten ved at bruge en fuldsyntetisk olie!

Brug i stedet en semisyntetisk eller mineralsk 10W-40 olie til din CX’er. Personligt anbefaler jeg SUNOCO-olie, den har vist sig at være aldeles velegnet til CX’eren – blandt andet ved at lette gearskiftet.

Dette er min personlige erfaring samt den feed-back, jeg har fået af rigtige mange CX-kørere, som også anvender olie fra Sunoco.

LÆS OGSÅ: SKIFT AF MOTOROLIE OG OLIEFILTER

 

Facebook kommentarer
Del gerne hvor du ønsker

Comments are closed.