Når olieniveauet på din Honda skal checkes, så er det vigtigt at gøre det korrekt, så du ikke kører rundt med for lidt olie i motoren
Af Per Birck Nielsen, artikel tidligere bragt i CX Nyt 1/2008
Jeg har i den senere tid desværre oplevet, at der er flere CX ejere som på forkert vis checker oliestanden på deres motorcykel.
Dette er jo ret uheldigt, da det resulterer i, at de kører rundt på deres kære CX’er med kronisk oliemangel. Derfor:
Den korrekte metode til at kontroller oliestanden på en CX’er er følgende :
På et plant, vandret overflade stiller du CX’eren på centralstøttebenet.
Start motoren og lad den køre i et par minutter for at olien kan cirkulere (det siger sig selv at dette ikke er nødvendigt hvis du checker olie i forbindelse med at du tanker).
Stop motoren og lad den lige stå i et minut.
Skru oliepinden ud, og tør den af med en klud (og nu kommer det essentielle!):
Læg oliepinden i igen UDEN AT SKRUE DEN I !!! Og bemærk venligst på den medfølgende tegning placeringen af den flade side af oliepinden.
Kontroller nu at olien er imellem minimum- og maksimum-mærket.
Er den under maksimum mærket, bør der fyldes den nødvendige mængde på, dog uden at overfylde, da dette kan give for højt olietryk.
Husk at kontroller olien regelmæssigt!
LÆS OGSÅ: SKIFT AF OLIE OG OLIEFILTER